Siirry sisältöön

Ikääntyneiden hoivatyötä toteuttavien hoitotyöntekijöiden lääkehoidon, monikulttuurisuuden ja muistisairaan asiakaslähtöisen kohtaamisen itsearvioitu osaaminen

Kirsi Myllykangas, TtM, lehtori, Oulun ammattikorkeakoulu kirsi.myllykangas@oamk.fi
Ulla Lahtela, TtM, lehtori, Diakonia-ammattikorkeakoulu ulla.lahtela@diak.fi
Reetta Saarnio, TtT, yliopettaja, Oulun ammattikorkeakoulu reetta.saarnio@oamk.fi

Lisämateriaali

Tutkimusjoukko koostui Laatuhoiva-hankkeen Ikääntyneen hoitotyön asiantuntijuus -koulutukseen ilmoittautuneista hoitotyöntekijöistä (N = 115). Aineisto kerättiin Webropol kyselyllä elo-syyskuussa 2021. Kysely tehtiin tätä tarkoitusta varten ja sen väittämät oli muodostettu näyttöön perustuen*. Kysely sisälsi 60 strukturoitua väittämää kolmesta eri aihealueesta. Aineisto analysoitiin kuvailevan tilastotieteen menetelmin.

Vastaajia (n = 34) pyydettiin arvioimaan omaa toimintaansa hoitotyössä vastaamalla väittämiin koskien ikääntyneiden lääkehoitoa, monikulttuurisuutta ja muistisairaan asiakaslähtöistä kohtaamista. Vastausvaihtoehdot olivat 1 = en koskaan, 2 = joskus, 3 = usein, 4 = aina. Vastausten keskiarvoja tarkastellessa voidaan todeta, että valtaosa vastaajista arvioi toteuttavansa hyväksi havaittuja hoitotyön toimintoja vähintäänkin usein ja haitallisiksi havaittuja hoitotyön toimintoja likipitäen ei koskaan.

Lääkehoidon väittämät ja vastaukset

Väittämä; 1 = en koskaan, 2 = joskus, 3 = usein, 4 = aina

Vastausten keskiarvo
Varmistan, että asukas / potilas ottaa lääkkeensä oikeaan aikaan 3,8
Tarkastan lääkemääräyksestä lääkkeen määrän ennen lääkkeen jakamista, vaikka asukas/potilas olisi tuttu minulle 3,8
Seuraan säännöllisesti asukkaan/potilaan verenpainetta, jos hänellä on verenpainelääke 3,7
Antaessani asukkaalle / potilaalle lääkettä tarkastan, että dosetissa / annospussissa / lääkelasissa olevat lääkkeet vastaavat lääkekortin merkintöjä 3,6
Kun jaan lääkkeet potilaskohtaisiin annoksiin, toinen hoitaja tarkastaa tekemäni lääkejaon (kaksoistarkastus) 3,6
Kun annan esimerkiksi kipulääkettä asukkaalle / potilaalle, seuraan lääkkeen vaikutusta 3,6
Kirjaan antamani lääkkeen esim. kipulääkkeen vaikutuksen potilasasiakirjoihin 3,6
Jos lääke pitää murskata, tarkastan sopivuuden murskaamiselle lääketietokannasta tai  muusta luotettavasta lähteestä 3,5
Jos lääke tulee ottaa tyhjään mahaan, huolehdin, että niin tapahtuu 3,5
Huolehdin, että kolmesti päivässä otettava lääke tulee nautittua tasaisesti kahdeksan tunnin välein 3,5
Arvioin lääkehoidon riittävää vaikutusta saamieni mittaustulosten perusteella (RR, Vs) 3,5
Mikäli asukas / potilas ymmärtää, kerron hänelle syyn kyseiselle lääkitykselle 3,5
Huolehdin ettei asukas / potilas pureskele lääkkeitä, joita ei saa purra (entero-, depot-, imeskely- tai kielen alle annettavia tabletteja) 3,4
Sekoitan murskatut lääkkeet yksitellen esimerkiksi kylmään kiisseliin tai vastaavaan 3,1
Mikäli asukas/potilas ymmärtää, ohjaan häntä kertomalla mitä mahdollisia haittavaikutuksia lääkkeestä saattaa ilmetä 3,0
Sekoitan murskattuja lääkkeitä keskenään 1,1

 

Ihmisten ja ikäpolvien monimuotoisuuden väittämät ja vastaukset

Väittämä; Hoitotyötä tehdessäni huomioin asiakkaani näkemykset, tavat ja tottumukset seuraavissa 1 = en koskaan, 2 = joskus, 3 = usein, 4 = aina

Vastausten keskiarvo
Turvallisuuden tunne 3,8
Puhtaus ja hygienia 3,7
Ruokailutottumukset 3,6
Perhe ja läheiset 3,6
Fyysinen aktiivisuus 3,5
Lääkehoito 3,5
Hengellisyys tai uskonnollisuus 3,5
Elämänfilosofia ja / tai suhtautuminen kuolemaan 3,5
Omista asioista päättäminen 3,5
Ajanviete ja harrastustoiminnot 3,4
Tupakointi 3,0
Alkoholin tai muiden päihteiden käyttö 3,0

 

Muistisairaan asiakaslähtöisen kohtaamisen väittämät ja vastaukset

Väittämä; 1 = en koskaan, 2 = joskus, 3 = usein, 4 = aina

Vastausten keskiarvo
Toistan asioita tarvittaessa 3,8
Hyödynnän katsekontaktia vuorovaikutustilanteessa 3,7
Puhun muistisairaalle henkilölle kuten tasavertaiselle aikuiselle 3,7
Ymmärrän mihin kunnioittava vuorovaikutus ja kohtelu perustuu 3,7
Käytän lyhyitä ja selkeitä sanallisia ohjeita/ilmaisuja 3,6
Hyödynnän huumoria myönteisellä ja kunnioittavalla tavalla vuorovaikutuksen tukena 3,6
Ymmärrän, että muistisairasta kannustava vuorovaikutus edellyttää hoitotyöntekijältä perehtyneisyyttä muistisairauksiin 3,5
Käytän kehonkieltä ja kosketusta osana muistisairaan henkilön kohtaamista 3,5
Tuen olemassa olevia voimavaroja 3,5
Kiinnitän huomion onnistumisiin 3,5
Huomioin muistisairaalla henkilöllä mahdollisesti ilmenevät epämiellyttävät tunteet (kuten pelkotilat) ja tuntemukset (kuten kipu ja väsymys) vuorovaikutukseen vaikuttavina tekijöinä 3,4
Kohtaan ammatillisesti myös haasteellisesti, esim. aggressiivisesti, käyttäytyvän muistisairaan henkilön 3,4
Huomioin muistisairasta motivoivia tekijöitä (esim. aiempiin harrastuksiin tai työelämään liittyvät kiinnostuksen kohteet) vuorovaikutustilanteessa 3,4
Annan aikaa 3,4
Jos tilanteessa on useampi hoitaja, puhumme yksi kerrallaan 3,4
Luon turvallisen ilmapiirin vuorovaikutustilanteessa 3,4
Viestitän positiivisia tunteita ja pyrin luomaan myönteisen tässä ja nyt -kokemuksen 3,4
Hyödynnän muistisairaan elämänhistorian tuntemista vuorovaikutustilanteessa 3,3
Vältän pakottamisen tunteen/kokemuksen syntymistä 3,3
Huolehdin ympäristön rauhallisuudesta vuorovaikutustilanteessa 3,2
Pystyn suhtautumaan sallivasti muistisairaan henkilön toiminnalliseen levottomuuteen 3,2
Vältän vaatimista 3,2
Tuen muistisairaan henkilön identiteettiä vuorovaikutustilanteessa (esim. koko nimen käyttö, ammattinimikkeen käyttö sopivassa tilanteessa) 3,1
Tuen läheisten osallistumista muistisairaan vuorovaikutuksessa/kohtaamisessa 3,1
Huolehdin ympäristön/tilan valoisuudesta vuorovaikutustilanteessa 3,1
Hyödynnän muistisairaan henkilön sanattomien viestien huomioimista vuorovaikutustilanteessa 3,0
Ennakoin aggressiivisuutta aiheuttavia tilanteita 3,0
Hyödynnän muistelua muistisairaan henkilön vuorovaikutustilanteessa 3,0
Autan muistisairasta henkilöä hahmottamaan aikaa, paikkaa ja henkilöitä esim. muistojen ja tuoksujen avulla 2,7
Hyödynnän musiikkia muistisairaan henkilön vuorovaikutustilanteessa/itsensä ilmaisussa 2,6
Hyödynnän kuvasymboleja vuorovaikutuksessa 1,9
Menetän malttini haasteellisesti käyttäytyvän muistisairaan henkilön kanssa 1,2

 

* Lähteet:

HOTUS (2015) Hoitohenkilökunnan käsityksiä ikääntyneiden hoitotyön nykytilasta. Raportti 1/2015. https://www.hotus.fi/wp-content/uploads/2019/04/hotusraportti-1-2015.pdf

Hallikainen, M., Immonen, A., Mönkäre, R. & Pihlakari, P (2019) Muistisairaan hoito. 1. Painos. Kustannus Oy Duodecim.

Karttunen, M. (2019) Lääkehoidon turvallinen toteuttaminen ikääntyneiden pitkäaikaishoidossa hoitohenkilöstön arvioimana. Väitöskirja. Oulun yliopisto.

Purnell, L. (2005) The Purnell Model for Cultural Competence. The Journal of Multicultural Nursing & Health. 11(2): 7-15 

Suomalainen hoitotyön luokituskokonaisuus (FinCC). Suomalainen hoidon tarveluokitus Versio 4.0. Itä-Suomen Yliopisto. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. www.fincc.fi

Sivu päivitetty 8.8.2022